I try to say things in 140 characters via @MRTIMP but sometimes I need more room for thoughts. This is the place for that. Welcome!

Digital start-ups hebben een imagoprobleem

 

Ik herken me niet in het beeld van start-ups dat ons voorgehouden wordt. Start-ups zijn hip. Verschrikkelijk hip. Ze staan symbool voor alles wat de zakenwereld niet is: creatief, stylish, jong, trendy en pop-up. Dat bekt misschien wel lekker, het is tegelijk een gigantisch imagoprobleem.

Zo zie ik bijvoorbeeld net dat de stad Aalst leegstaande panden tegen een lage prijs verhuurt aan creatieve starters. Maar … enkel voor korte periodes. Een start-up als pop-up bedrijf, het is bijna symbolisch. Overal schieten hippe coffee-bars / coworking spaces als paddestoelen uit de grond. Alsof alle starters hipsters zijn die met hun fixie latte machiato’s komen drinken en – ah ja – ook nog creatief bezig zijn.

Nog een voorbeeld: zelfs een dinosaurus als KBC neemt het op voor de start-ups. Met een sympathiek initiatief: ‘Start it @KBC’. Alleen… het logo bestaat uit graffiti letters. Dat zegt alles. KBC neemt start-ups niet écht serieus of wat had u gedacht? Ze zien starters enkel als een handige marketing tool om goed te staan bij een jonge en moeilijke doelgroep (*).

Digital start-ups hebben een imagoprobleem waar klassieke bedrijven enkel van kunnen dromen: ze zijn te hip. En hip staat gelijk aan trendy, tijdelijk, sympathiek en ongevaarlijk. Laat je niet misleiden door de glijbaan in de kantoren van Google of de recreatiemogelijkheden op het domein van Facebook. Die dingen bestaan enkel omdat iedereen daar belachelijk hard moet werken.

Hard werken, dat aspect van leven en werken in een start-up komt me al wat vertrouwder over. Net zoals het dagelijkse gevecht tegen de rijke dinosaurussen van oude industrieën. Een interessante start-up wordt vooruit gestuwd door een disruptieve kracht die van binnenin de organisatie komt. Je werkt hard om een moeilijk doel te bereiken. En je maakt daar niet direct veel vrienden me. Je doet constant dingen die je nog nooit gedaan hebt. Stepping out of the comfort zone, denk je nu misschien? Niks van. Als je de dingen anders wil doen, is er geen comfort zone. En die latte machiato mag even goed koffie met melk zijn. Als er maar genoeg cafeïne in zit.

“Ah zeg, ga jij ook naar die conferentie over digital start-ups?”. Echte starters hebben maar één antwoord op die vraag: “Euh…welke conferentie..?”

 

 

* Een beetje nuanceren kan geen kwaad. KBC is één van de vele voorbeelden, maar misschien had ik beter een ander voorbeeld gekozen ;) De uren na het posten van deze blogpost kreeg ik verschillende positieve reacties over Start it @ KBC. Deelnemers zijn zeer te spreken over de aanpak en begeleiding die ze krijgen. Dus KBC, doe zo voort! (maar haal toch maar die graffiti-letters uit het logo)